Klachtenstroom over OBU's nog niet opgedroogd

 Klachtenstroom over OBU's nog niet opgedroogd

Bij transportfederaties in eigen land en in de buurlanden blijven klachten van vrachtwagenchauffeurs binnenlopen over niet werkende OBU's (On Board Unit) en de bereikbaarheid van Satellic, de dienstverlener en exploitant van het kilometerheffingssysteem voor vrachtwagens. Satellic erkent dat het heel wat oproepen ontvangt, maar raadt chauffeurs aan goed de handleiding te lezen. "Een rood licht geeft aan dat er een probleem is, maar daarom is er niet perse sprake van een defecte OBU of fouten in het systeem", zegt Margot Vermeiren, communicatiemanager bij Satellic.

"Sinds midden vorige week hebben we honderden oproepen ontvangen. Er zijn nog steeds flink wat problemen met de OBU's, de bereikbaarheid van het call center en de servicepunten van Satellic", zegt Lode Verkinderen, secretaris-generaal van Transport en Logistiek Vlaanderen. De kinderziekten zijn volgens hem "nog helemaal niet weggewerkt". De mededeling dat er een probleem is met 0,5 pct van de OBU's, noemt hij een flinke onderschatting. "Vermoedelijk is er bij 10 pct van de OBU's en de aanverwante back-up een probleem", raamt hij.

Bij Febetra bevestigt Isabelle De Maegt dat chauffeurs en transporteurs problemen blijven ondervinden, onder meer met de kastjes die sinds 1 april de afgelegde tolkilometers optekenen.

Margot Vermeiren van Satellic raadt gebruikers aan heel goed de handleiding te lezen. "Een rood licht op een OBU kan heel wat verschillende redenen hebben. Als chauffeurs na een onderbreking opnieuw beginnen rijden, moeten ze het systeem terug aanzetten want het treedt automatisch in een pauze. Er moet verder een gegarandeerde betaalmethode aan gekoppeld zijn. Het saldo van een prepaid gegarandeerde betaalmethode kan ontoereikend zijn, of de kredietkaart is niet meer gedekt", aldus woordvoerster Margot Vermeiren. Op haar website wil Satellic zorgen voor duidelijkere begeleiding, klinkt het.

Momenteel zijn er bijna 461.000 OBU's besteld, waarvan er 426.000 verstuurd zijn naar klanten. Er zijn 275.000 OBU's gepersonaliseerd (toestellen die zijn aangezet) en vrijdag 1 april - een kalme dag tijdens de paasvakantie - zijn op het wegennet 135.000 rijdende voertuigen gezien met OBU. Vrachtwagenchauffeurs die zonder OBU rijden, riskeren een boete.

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u