Kilometerheffing: Zes op de tien gebruikers melden problemen
Maandag 04 April 2016
Uit een bevraging van transportorganisatie Febetra blijkt dat zes op de tien gebruikers van het systeem voor de kilometerheffing problemen ondervinden. "Het gaat dan vooral om On Board Units die uitvallen en de slechte bereikbaarheid van het callcenter van Satellic", legt Febetra-woordvoerster Isabelle De Maegt uit aan Belga. Volgens Febetra moeten de problemen dringend aangepakt worden. "Want het kan niet zijn dat transporteurs die er alles aan gedaan hebben om in orde te zijn, vanaf 1 april beboet worden omdat het systeem in panne valt."
Volgens transportorganisatie Febetra kent het systeem nog veel problemen. "Zes op de tien transporteurs die we bevraagd hebben, melden problemen", aldus woordvoerster De Maegt. Het gaat dan vooral om On Board Units die in panne zijn gevallen. "Veel transporteurs hebben er alles aan gedaan om tijdig in regel te zijn, maar krijgen af te rekenen met OBU's die in panne vallen. Wij vragen aan service provider Satellic om een spoedprocedure te voorzien om de defecte OBU's te vervangen. Het kan niet zijn dat die transporteurs vanaf vrijdag beboet worden."
Tegelijk hekelt Febetra de lange wachttijden bij het callcenter van Satellic. "Transporteurs die een probleem met hun OBU willen melden, moeten aan de telefoon soms 40 minuten tot een uur wachten. Voor iemand die goederen op tijd moet leveren, kan dat niet", klinkt het.
Bij Satellic minimaliseren ze de problemen. Zo moest er inderdaad een software-aanpassing uitgevoerd worden. Maar volgens Rudolf Pospischil, de CEO van Satellic, kan die aanpassing automatisch gebeuren - dus zonder dat het toestel opnieuw moet worden binnengebracht - zolang de OBU is ingeschakeld. Van de 2.000 OBU's die effectief defect waren, is intussen 90 procent hersteld, aldus Pospischil.
Bron: Belga
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer