Kilometerheffing vrachtwagens - Veel problemen toe te schrijven aan laattijdige bestellingen

 Kilometerheffing vrachtwagens - Veel problemen toe te schrijven aan laattijdige bestellingen

Volgens Satellic, de exploitant van het kilometerheffingsysteem voor vrachtwagens, zijn veel problemen met de invoering van de heffing toe te schrijven aan het feit dat bepaalde transporteurs tot het laatste moment hebben gewacht om een On Board Unit (OBU) aan te schaffen. "We wisten dat het zo zou zijn als men tot het laatste moment zou wachten", legt woordvoerder Benoît Lempkowicz aan Belga uit. Hij erkent wel dat het systeem kampt met wat "kinderziektes", maar garandeert dat alle eventuele foute facturen zullen worden rechtgezet.

De invoering van de kilomterheffing voor vrachtwagens vandaag/vrijdag 1 april is niet bepaald vlekkeloos verlopen. In Wallonië werden verkeersassen geblokkeerd uit onvrede met de maatregel en voornamelijk aan de grensovergangen met Nederland stonden er hier en daar lange wachtrijen omdat veel vrachtwagenbestuurders nog geen On Board Unit (OBU) hadden. Er was ook kritiek op de technische mankementen van het systeem.

Bij Viapass, het interregionale orgaan dat de kilometerheffing coördineert, werd de raad van bestuur in spoed bijeengeroepen om de problemen op de eerste dag te evalueren. Men benadrukte al wel dat de transporteurs de OBU's al sinds oktober konden aanvragen en dat er ruim op voorhand en voldoende intensief over de invoering van de heffing is gecommuniceerd.

Ook bij Satellic, voorlopig de enige erkende dienstverlener in het verhaal, wijst men erop dat veel problemen toe te schrijven zijn aan het feit dat sommige transporteurs tot het laatste moment hebben gewacht om een OBU aan te schaffen. "We hebben er alles aan gedaan om problemen te vermijden, onder meer door vooraf uitgebreid te communiceren en door het inzetten van mobiele verdeelpunten. Maar als mensen tot de laatste dag wachten, zijn wachtrijen moeilijk te vermijden", legt woordvoerder Lempkowicz uit.

Satellic erkent dat het systeem nog wat kampt met "kinderziektes", maar die zijn niet alleen beperkt in omvang, maar ook deels toe te schrijven aan het feit dat velen tot het laatste moment gewacht hebben om te bestellen. De dienstverlener belooft de technische mankementen weg te werken en transporteurs die foute aanrekeningen in de bus krijgen, zullen daarvoor vergoed worden.

Lempkowicz wijst er ook op dat het callcenter verdubbeld is in capaciteit en ook de klok rond bereikbaar. Ook de verdeelautomaten worden voortdurend aangevuld.

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u