Kilometerheffing - Ook Vlaamse regering zet licht op groen voor kilometerheffing vrachtwagens‏

 Kilometerheffing - Ook Vlaamse regering zet licht op groen voor kilometerheffing vrachtwagens‏

Na Wallonië en Brussel heeft ook Vlaanderen het licht op groen gezet voor de invoering van een kilometerheffing voor vrachtwagens. Binnen- en buitenlandse vrachtwagens van meer dan 3,5 ton zullen vanaf 2016 een heffing moeten betalen per gereden kilometer.

De heffing zal gelden op alle hoofdassen, maar ook op parallelwegen om sluipverkeer te vermijden, legt minister van Mobiliteit Ben Weyts uit. De precieze tarieven liggen nog niet vast, maar zullen afhangen van de tonnage, emmissieklasse en wegtype. Er volgt nog overleg met de sector.

In 2011 sloten de drie gewesten een akkoord om een kilometerheffing voor vrachtwagens in te voeren. Dat vertaalde zich in een samenwerkingsakkoord in 2014. Bedoeling is om vrachtwagens te laten betalen voor het gebruik van het wegennet. Er werd geopteerd voor een slimme kilometerheffing ter vervanging van het bestaande eurovignet.

Na de Waalse en Brusselse regering, zet nu ook de Vlaamse regering de volgende stap voor de invoering van de geplande kilometerheffing. Vanaf 2016 zullen binnen- en buitenlandse vrachtwagenschauffeurs in Vlaanderen via een systeem van on-board units (OBU's) en tolpoorten een heffing moeten betalen per gereden kilometer. In Vlaanderen zal de heffing gelden voor zowel hoofdassen als voor parallelle wegen (om zo sluipverkeer te vermijden).

De precieze tarieven liggen nog niet vast. Daarover wordt volgens minister Weyts nog overleg gevoerd met de betrokken sectoren. "Niets wordt beslist zonder voorafgaandelijk overleg, dat is en blijft ons uitgangspunt", aldus de N-VA-minister. Wat wel als vast ligt, is dat het tarief zal afhangen van tonnage, emmissieklasse en wegtype. "Net zoals in het buitenland zal wie minder vervoert ook minder moeten betalen", aldus Weyts.

Weyts voorziet ook "flankerende maatregelen" voor de betrokken sectoren. "Er wordt daarbij onder meer gedacht aan extra investeringen in het wegennet en impulsen voor veiligere vrachtwagens", luidt het.

BRUSSEL 13/02 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u