Groen eist dat Leuven werk maakt van Mobiliteitschepen en stedelijke mobiliteitsdienst
Dinsdag 24 Februari 2015
Groen heeft maandagavond tijdens de Leuvense gemeenteraad bij monde van Toon Toelen geëist dat het stadsbestuur een Mobiliteitsschepen aanstelt, een aparte mobiliteitsdienst in het leven roept, een adviserende mobiliteitsraad opricht en werk maakt van een duidelijk beleidsplan op vlak van mobiliteit.
De partij werd hierin voor een groot deel bijgetreden door de andere oppositiepartijen N-VA en Open Vld.
Toelen wees erop dat Leuven naast Oostende de enige Vlaamse centrumstad is zonder volwaardige mobiliteitsdienst. Door deze versnippering van de verantwoordelijkheden over de politie, de dienst ruimtelijke ordening en technische dienst raken de vele mobiliteitsproblemen in het Leuvense zoals het sluipverkeer in woonwijken, overvolle bussen, files op de invalswegen op zaterdag en het ontbreken van fietsstallingen aan het station niet opgelost. Daarnaast haalt Leuven een aantal doelstellingen uit zijn Ruimtelijk Structuurplan zoals toeritdosering en aanleg van vrije busbanen niet en wordt bijvoorbeeld helemaal geen werk gemaakt van een trage wegenbeleid. Groen wil ook dat er één schepen eindverantwoordelijk wordt voor het mobiliteitsbeleid.
Carl Devlies, schepen van ruimtelijke ordening, stelde dat er binnen de Leuvense stadsdiensten een zeer nauw overleg en beleidscoördinatie bestaat tussen de verschillende diensten die betrokken zijn bij het mobiliteitsbeleid. Binnen de dienst ruimtelijke ordening werd vorig jaar een mobiliteitsambtenaar aangeworven en meer recent een ambtenaar die zich specifiek bezig houdt met het fietsbeleid. In het kader van de herziening van het ruimtelijk structuurplan wordt momenteel werk gemaakt van een nieuw mobiliteitsplan. Nog dit jaar wordt een fietsbeleidsplan gelanceerd. Met betrekking tot de vraag naar een adviserende mobiliteitsraad stelde Devlies dat de GECORO zich over dit soort kwesties buigt dat er veel overleg is met organisaties zoals de Fietsersbond en buurtcomités.
LEUVEN 24/02 (BELGA)
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer