DINA-abonnement binnenkort niet langer gratis

 DINA-abonnement binnenkort niet langer gratis

De formule waarbij mensen hun nummerplaat inruilen voor een abonnement van De Lijn, wordt binnenkort deels betalend. Oorspronkelijk kon iemand die zijn nummerplaat inleverde via het DINA-systeem (Dienst Inruilen Nummerplaat voor Abonnement) tot drie jaar gratis rijden met De Lijn. In 2010 werd het voordeel al verminderd en binnenkort - wellicht vanaf maart of april - krijgt men nog enkel een korting van 50 procent op een abonnement, een voordeel dat éénmalig kan verlengd worden. Dat schrijft Open Vld-politicus Lode Vereeck op zijn blog en wordt bevestigd door De Lijn. "We hebben de grote massa die we wilden bereiken al bereikt", legt men bij De Lijn uit.

Het DINA-abonnement moest mensen aansporen hun auto aan de kant te laten en meer gebruik te maken van bus en tram. Wie zijn nummerplaat inlevert, kan bij De Lijn een DINA-abonnement aanvragen. Als het gaat om de enige wagen van het gezin, krijgen alle gezinsleden zo'n abonnement. Tot 1 april 2010 ging het om een gratis abonnement voor maximaal drie jaar (gratis abonnement voor één jaar dat tot twee keer verlengd kon worden als nog aan de voorwaarden werd voldaan). Sindsdien gaat het om een gratis abonnement voor 1 jaar met de mogelijkheid om nadien te verlengen met 50 procent korting op de aankoopprijs.

In het kader van de nieuwe tarieven bij de Vlaamse vervoersmaatschappij wordt dit jaar opnieuw gesleuteld aan de DINA-formule. De regels veranderen in theorie al vanaf 1 februari, maar zullen in de praktijk (door de nodige software-aanpassingen) pas toegepast worden vanaf maart of april. Concreet zal er vanaf dan geen gratis jaarabonnement meer uitgereikt worden. Er komt enkel een korting van 50 procent op een jaarabonnement (Buzzy Pazz of Omnipas). "De abonnee kan het DINA-abonnement éénmalig verlengen; bij een tweede verlenging zal het normale tarief aangerekend worden", zo staat te lezen op de website van De Lijn.

De Lijn wijst er ook op dat DINA enkel geldt voor de leeftijdsgroepen 12-24 jaar (Buzzy Pazz) en 25-64 jaar (Omnipas). "De -12-jarigen en de 65+'ers hebben reeds een voordeeltarief aan 50 euro dat niet kan gecombineerd worden met DINA", luidt het.

Vreest De Lijn dan geen verdere terugloop in het aantal DINA-abonnementen? De voorbije jaren verloor de formule al aan populariteit. Zo waren er in 2012 nog 9.401 abonnees, in 2013 8.440 en in de eerste negen maanden van 2014 5.201. Volgens De Lijn is "de grote massa" voor wie de maatregel bedoeld was, eerder al op de kar gesprongen. Er blijft nog wel een stimulans voor wie de overstap wil maken, "maar de grote groep die we wilden bereiken, hebben we intussen bereikt", luidt het. 

BRUSSEL 20/01 (BELGA) 


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u