Brussel opent eerste spiegelafstelplaats voor vrachtwagens

 Brussel opent eerste spiegelafstelplaats voor vrachtwagens

Het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) heeft in de Brusselse deelgemeente Haren de eerste spiegelafstelplaats van het hoofdstedelijke gewest geopend, in aanwezigheid van Brussels staatssecretaris voor Verkeersveiligheid Bianca Debaets (CD&V). In 2013 kende het aantal slachtoffers van dodehoekongevallen in ons land weer een stijging.

In 2013 waren 39 fietsers, bromfietsers of motorrijders betrokken bij een ongeval met een vrachtwagen die naar rechts afdraaide. Van 2005 tot 2010 daalde het aantal dodehoekongevallen stelselmatig. Sindsdien volgde een stagnering met een terugval in 2012 en in 2013 dus opnieuw een stijging.

Vlaanderen telt meer dan twintig plaatsen waar vrachtwagens hun spiegels kunnen afstellen, veelal bij transportbedrijven. De parking van het BIVV in Haren krijgt nu de eerste Brusselse spiegelafstelplaats. Jaarlijks komen er ongeveer 250 vrachtwagens naar de verplichte keuring en nu kan dus ook hun dode hoek getest worden. Daarvoor moeten de chauffeurs hun vrachtwagen tussen twee lijnen parkeren. De grondoppervlakte naast de vrachtwagen is verdeeld in afgelijnde gekleurde vakken, waarvan de bestuurders aangeven of ze zichtbaar zijn.

Ondanks de vele afstelplaatsen vielen 38 van de 39 slachtoffers vorig jaar in Vlaanderen. "Dat komt omdat er in Vlaanderen ook veel meer fietsers zijn", zegt Koen Peeters van het BIVV. "Daarnaast zijn het niet enkel de in Vlaanderen gecontroleerde vrachtwagens die de ongevallen veroorzaken."

Staatssecretaris Debaets geeft aan dat de tekortkomingen deels kunnen worden opgevangen door een anticiperend gedrag van alle weggebruikers. Vrachtwagenchauffeurs moeten een defensieve rijstijl hanteren en extra uitkijken bij manoeuvres, fietsers moeten oogcontact proberen te houden met de chauffeurs, de dode hoek vermijden en zichtbare, reflecterende kledij dragen.

BRUSSEL 05/06 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u