Bob was nog nooit zo nuchter
Dinsdag 10 Februari 2015
Bij de afgelopen Bob-controles bliezen 8.994 bestuurders positief (2,8 procent).
Vergeleken met de resultaten van de Bob-campagne van vorig jaar (3,2 pct in 2013-2014) daalt het percentage bestuurders dat positief blaast. Het gaat zelfs over het laagste percentage positieve bestuurders sinds de start van de Bob-campagnes, zo meldt het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) woensdag.
Er werden 321.156 bestuurders gecontroleerd op rijden onder invloed. Dat is op een na het hoogste aantal gecontroleerde bestuurders ooit. In vergelijking met vorig jaar werden er iets minder bestuurders gecontroleerd (342.547 tijdens de Bob-campagne 2013-2014), maar nog altijd meer dan de vooropgestelde 250.000.
Van alle provincies werden in Antwerpen de meeste alcoholcontroles uitgevoerd: bijna een op de vier van de testen (24 pct) werd in deze provincie afgenomen. Antwerpen wordt gevolgd door Oost-Vlaanderen. Vlaams-Brabant en West-Vlaanderen volgen respectievelijk op de derde en vierde plaats.
Met 1,8 pct positieve bestuurders scoort de provincie Antwerpen ook opmerkelijk beter dan het nationaal gemiddelde (2,8 pct). In tegengestelde zin scoren de provincies Henegouwen en Waals-Brabant ver boven het nationaal gemiddelde. De kans op een alcoholcontrole is er ook het kleinst van alle provincies.
BRUSSEL 04/02 (BELGA)
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer