Bijna helft van de vrouwen kreeg nog nooit een boete
Dinsdag 12 April 2016
De meest opvallende vaststelling uit de VAB Mobiliteitsbarometer, die zich afvraagt of het Belgische controlebeleid wel efficiënt is, is dat 47 procent van de vrouwelijke bestuurders nog nooit een boete kreeg, terwijl dat bij mannen 27 procent is. Ook bleek dat het afgelopen jaar 15 procent van de Belgische automobilisten een snelheidsboete kreeg. Ongeveer 9 op de 10 overtredingen werden vastgesteld door een mobiele of vaste flitser, in slechts 2 procent van de gevallen gebeurde dit door trajectcontrole.
Volgens de VAB gebeurt het vaststellen van snelheidscontroles helemaal anders in buurlanden Nederland en Frankrijk. In Nederland gebeurt het in 29 procent van de gevallen via trajectcontroles, terwijl Frankrijk volop inzet op nieuwe flitsmethodes. Zo stelde men vorig jaar in Frankrijk 15 procent van de snelheidsovertredingen vast door anonieme voertuigen die met het verkeer meerijden. Uit de enquête blijkt ook dat Belgen de Franse en Nederlandse wegen veiliger vinden, en daarom vraagt de organisatie zich af of het Belgische controlebeleid niet toe is aan een evaluatie. Want door controles met flitspalen of mobiele flitscontroles moet de Belgische bestuurder zijn snelheid enkel aanpassen op een locatie. Die kan bovendien gemakkelijk worden opgespoord, en ook de locatie van een vaste flitspaal is vaak gekend.
Meer controles door anonieme wagens, meer trajectcontroles op autosnelwegen en secundaire wegen, en een verhoging van de pakkans voor een breder spectrum aan onveilig verkeersgedrag, zijn enkele suggesties van de VAB om het controlebeleid in ons land te verbeteren.
Bron: BELGA
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer