Antwerpse fietsersbond wil na dodelijk ongeval verkeerslichten op kruispunt Brusselstraat‏

 Antwerpse fietsersbond wil na dodelijk ongeval verkeerslichten op kruispunt Brusselstraat‏

De Fietsersbond Antwerpen wil dat er op korte termijn verkeerslichten worden geplaatst op het kruispunt met de Brusselstraat. Die eis komt er na een dodelijk ongeval met een 28-jarige fietster op 13 februari. Volgens de organisatie is de inrichting van het recent aangelegde kruispunt zeer ongelukkig en vormt het een bron van meer ernstige ongevallen.

"Fietsers zijn, sinds de heraanleg van de fietspaden op deze locatie en het verleggen van de route van tram 4 door de Brusselstraat, verplicht om de twee naast elkaar lopende tramsporen in de Brusselstraat te kruisen. Deze fietsers worden enkel door middel van een verkeersbord juist voor de sporen gewezen op het gevaar van deze kruising en hun verplichting om de trams er voorrang te verlenen. Zij dienen hierbij niet enkel oog te hebben voor de snel rijdende tram die duidelijk zichtbaar uit de andere richting komt maar ook voor de tram die 'langs achter' uit dezelfde richting komt rijden. Zulke kruisingen zijn dan ook erg gevaarlijk en het is onverantwoord om deze slechts met verkeersborden te beveiligen", luidt het.

Volgens de fietsersbond is er maar één manier om het kruispunt veilig te maken, en dat is door het plaatsen van verkeerslichten: "Door middel van door de trams aangestuurde verkeerslichten kan men tot een situatie komen die zowel voor de kruisende fietsers veilig en comfortabel is alsook de trams van een vlotte en veilige doorstroming voorziet."

In afwachting van de verkeerslichten verklaart de organisatie zich alvast bereid om mee te denken over de voorlopige maatregelen die genomen kunnen worden om de situatie intussen al minder gevaarlijk te maken.

BRUSSEL 23/02 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u