Trajectcontroles: waar, wat en waarom?

 Trajectcontroles: waar, wat en waarom?

Wist u dat 30% van alle dodelijke ongevallen op onze Belgische wegen het gevolg zijn van overdreven snelheid? Trajectcontroles hebben dan ook een uiterst positieve invloed op de algemene verkeersveiligheid. Rem en sta even stil bij volgende  feiten. 

  • Waar vindt u trajectcontroles?
  • Wat registreert de trajectcontrole?
  • Wat zijn de resultaten van de huidige trajectcontroles?

 

Bent u vaak onderweg? En respecteert u dan steeds de geldende snelheidslimiet? Wie veel tijd in de wagen doorbrengt, bijvoorbeeld in opdracht van de werkgever, begaat al eens een snelheidsovertreding. Er kan gediscussieerd worden over wie de verkeersboete betaalt als u met een bedrijfswagen geflitst wordt. Maar met uw eigen wagen komt de overschrijving uiteraard op uw eigen naam aan. Die boete zou echter niet uw grootste zorg mogen zijn. Snelheidsovertredingen liggen aan de basis van maar liefst 30% van alle dodelijke ongevallen. Een van de initiatieven van de overheid om dit percentage te doen dalen is de installatie van trajectcontroles.

 

Waar vindt u de trajectcontroles?

De eerste trajectcontrole in ons land werd geïnstalleerd op het viaduct van de E17 in Gentbrugge richting Kortrijk. Ondertussen zijn er al trajectcontroles bijgekomen op verschillende snelwegen en gewestwegen. “Op gewestwegen vallen verhoudingsgewijs nog altijd de meeste verkeersdoden”, stelt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. Omdat nog te weinig chauffeurs rekening houden met de gevaren van te snel rijden, investeert hij de komende jaren dan ook graag in nieuwe trajectcontroles over heel Vlaanderen. Deze trajectcontroles zullen echter nooit de gewone flitspalen volledig vervangen. Dit komt omdat de installatie ervan om technische redenen niet mogelijk is in bochten, verkeerswisselaars of op ringwegen met korte trajecten tussen de op- en afritten.

 

Wat registreert de trajectcontrole?

Een trajectcontrole bestaat uit meerdere lussen in de weg die voorbijrijdende voertuigen detecteren. Een infraroodflits en een camera per rijstrook bij het begin en het einde van het traject registreert het kenteken. Deze gegevens worden doorgestuurd naar een computer die uw gemiddelde snelheid berekent. Ligt uw snelheid tussen de 2 meetpunten hoger dan de toegestane snelheid, dan worden de gegevens verzonden naar de federale politie. U mag zich dan verwachten aan een boete voor overdreven snelheid. Een trajectcontrole registreert tevens wagens die over de pechstrook rijden en geseinde voertuigen. En dit zowel van voertuigen met een Belgische nummerplaat als wagens met een nummerplaat uit de omliggende landen.

 

Wat zijn de resultaten van de huidige trajectcontroles?

Het grote voordeel van de trajectcontrole tegenover de flitspaal is natuurlijk dat u zich over een hele strook aan de snelheidslimiet moet houden. Het remmen bij het zien van een flitspaal om daarna weer volle gas te geven, is zinloos bij dit systeem. Uit onderzoek blijkt dat de snelheidsovertredingen zelfs dalen voor en na de gecontroleerde zone. Diezelfde studie bevestigt ook dat het aantal ongevallen op deze controletrajecten al daalde. De eerste resultaten waren dus uiterst positief en daarom krijgt de installatie van extra trajectcontroles groen licht. Samen met de nationale flitsmarathons van de politie moeten ze ons sensibiliseren voor verkeersveiligheid.

 

Heeft u vragen over verkeersrecht of heeft u bijstand nodig van een advocaat? Neem contact op met IntoLaw.


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u