Positieve cijfers op verkeersveiligheidsbarometer

 Positieve cijfers op verkeersveiligheidsbarometer

Wat zegt de verkeersveiligheidsbarometer over 2018? IntoLaw bekijkt de daling van het aantal ongevallen. Een gevolg van de zwaardere verkeersboetes?

  • Wat is de verkeersveiligheidsbarometer?
  • Welke cijfers zijn het meest opvallend?
  • Wat betekent dit voor de doelstelling van 2020?

Volgens de laatste verkeersveiligheidsbarometer van Vias daalde het aantal letselongevallen op onze wegen in het eerste trimester van 2018 met 5%. Het aantal verkeersdoden daalde met bijna 20% tegenover dezelfde periode vorig jaar. Goed nieuws dus! In december meldden we nog dat de verkeersboetes in 2018 hoger en strenger zouden worden. De juiste beslissing voor de algemene verkeersveiligheid?

 

Wat is de verkeersveiligheidsbarometer?

In 2017 lieten nog zo’n 25 000 mensen het leven bij een verkeersongeval op Europese wegen. Cijfers die ons laten vermoeden dat de halvering van het aantal verkeersdoden tegen 2020 een onhaalbare kaart is. Die halvering is een doelstelling die de Europese Unie zelf vooropstelde en betekent voor België niet meer dan 420 verkeersdoden per jaar.

De verkeersveiligheidsbarometer verzamelt info op basis van verkeersboetes en pv’s om hier driemaandelijks een update over te geven. Een initiatief waar Vias 15 jaar geleden mee van start ging om in afwachting van de officiële jaarcijfers de evolutie te kunnen monitoren.

 

Welke cijfers zijn het meest opvallend?

Opvallend is dat er deze keer voor het eerst sinds de start van de verkeersveiligheids-barometer meer doden vielen tijdens weeknachten (11 doden) dan tijdens weekendnachten (7 doden). Er zijn tevens bijna 4 keer minder doden gevallen in ongevallen waarbij een jonge bestuurder tussen 18 en 24 jaar betrokken was dan in dezelfde periode 10 jaar geleden. Ook letselongevallen met jonge bestuurders daalde met 15%.

“Deze bemoedigende cijfers moeten wel met voorzichtigheid bekeken worden, want het gaat enkel over een periode van drie maanden. De interpretatie van deze cijfers is niet altijd eenvoudig.”, zegt Vias in een persbericht.

 

Wat betekent dit voor de doelstelling van 2020?

Bevoegd eurocommissaris Violeta Bulc is tevreden met de daling, maar gaf in een persconferentie toe dat de doelstelling van 2020 waarschijnlijk niet meer haalbaar is. “Daarvoor zou het aantal vanaf dit jaar elk jaar met 14% moeten zakken. Ik moet realistisch blijven.”, aldus de eurocommissaris. Aan de mobiliteitskalender van 2018 werden nochtans tal van initiatieven toegevoegd ter bevordering van de algemene verkeersveiligheid.

We haalden de strengere verkeersboetes al aan, maar recidivisten krijgen voortaan ook verkeersboetes vergezeld van een waarschuwingsbrief ter sensibilisering. Bulc werkt tevens aan een pakket maatregelen waarin ze onder meer inzet op veiligheidssystemen, zoals automatisch remmen, in alle auto’s.

 

Ongevallen zijn meestal het gevolg van een overtreding. Beging u zelf een verkeersovertreding? Vul onderstaand formulier in om eventuele verkeersboetes vlot te laten berekenen of contacteer de advocaten van IntoLaw.


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u