Pakkans bij rijden onder invloed in België nog steeds te laag

vrijdag, augustus 24, 2018 - 16:45
Een jonge bestuurder werd tegengehouden voor rijden onder invloed - Intolaw
  • Hoe groot is de pakkans bij rijden onder invloed?
  • Hoe komt het dat de pakkans zo laag is?
  • Welke alternatieve maatregelen zijn er om rijden onder invloed tegen te gaan?

In België werd het rijbewijs met punten vrij snel weer afgevoerd. Een belangrijke factor bij deze beslissing bleek de onvoldoende pakkans bij verkeersovertredingen zoals rijden onder invloed te zijn, zeker in het geval van recidive. IntoLaw legt uit waarom de pakkans in ons land zo laag ligt.

 

Hoe groot is de pakkans bij rijden onder invloed?

Uit onderzoek van Vias is gebleken dat een Belgische bestuurder gemiddeld 58.000 kilometer onder invloed kan rijden vooraleer hij hierop betrapt wordt door de politie. Bij snelheidsovertredingen gaat het om 2000 kilometer en bij rijden zonder gordel is dat zelfs 110.000 kilometer.

Deze cijfers tonen aan dat de pakkans in België niet enkel te laag ligt om bestuurders af te schrikken om risicogedrag te vertonen in het verkeer, maar ook dat de kans om recidive vast te stellen bijzonder klein is.

Hoe komt het dat de pakkans zo laag is?

Over het algemeen kan men stellen dat het aantal staandehoudingen door de politie evenens te laag ligt met onvoldoende pakkans tot gevolg. In België wordt per jaar slechts 19% van de bestuurders tegengehouden, hiermee liggen we ruim 9% onder het Europees gemiddelde.

Het bestrijden van recidive berust daarenboven grotendeels op het tijdelijk intrekken of opschorten van het rijbewijs. De enige manier om dit te controleren is door bestuurders staande te houden. Het verhogen van het aantal staandehoudingen zal dus bijdragen aan het vergroten van de pakkans.

Wist u trouwens dat  veel bestuurders tijdens een rijverbod toch nog blijven rijden én daarbij een sterk verhoogd risico hebben om verkeersongevallen te veroorzaken?

Welke alternatieve maatregelen zijn er om rijden onder invloed tegen te gaan?

Tegenwoordig wordt rijden onder invloed onder meer tegengegaan door het opleggen van een alcoholslotprogramma. Zo kan men recidive voorkomen zonder dat men de bestuurder opnieuw staande moet houden. Uit internationaal onderzoek blijkt dat dit 60 tot 90 procent effectiever is dan het intrekken van het rijbewijs bij zowel eerste overtreders met zeer gevaarlijke alcoholconcentraties, als bij recidivisten.

In een recent rapport over het rijbewijs met punten zegt Vias dat bij snelheidsovertredingen een programma met black box monitoring hetzelfde potentieel en gelijkaardige effecten zou genereren als een alcoholslotprogramma.

Het komt erop neer dat in de wagen van een bestuurder die een zware snelheidsovertreding beging, een systeem wordt geïnstalleerd dat op basis van GPS kan detecteren wat de maximumsnelheid is en zo de snelheid van de wagen automatisch begrenst.

Werd u betrapt bij het rijden onder invloed en wil u graag weten wat er u te wachten staat? Neem contact op met de advocaten van IntoLaw!

Laat uw boete, rijverbod of gevangenisstraf onmiddellijk berekenen!

Vul onderstaande boeteformulier in en u ontvangt een accurate inschatting van de straf of boete die u mag verwachten voor uw verkeersovertreding. Wij maken gebruik van uw informatie (uiteraard), de expertise van onze advocaten en onze uitgebreide databank aan vonnissen uit het verleden om de mogelijk boete, duurtijd van het rijverbod of gevangenisstraf te berekenen.

Waarom hebben we welke gegevens nodig? In sommige gevallen is het noodzakelijk dat wij u extra informatie of toelichting bezorgen bij de berekening van de boete (bv. omstandigheden, uitzonderingen, etc). Onze advocaten bezorgen u deze telefonisch of via uw e-mailadres, geheel gratis.