Opgelet: andere verkeersregels voor motorrijders in het buitenland

 Opgelet: andere verkeersregels voor motorrijders in het buitenland

Ook voor motorrijders gelden in het buitenland vaak andere regels.In heel wat landen moet u met de dimlichten aan rijden. Let ook op de lokale voorschriften voor uw motoruitrusting. Het seizoen voor motorrijders is in België vrij kort. U wilt tijdens de zomermaanden dan ook volop genieten van kilometers afvalt zonder uw regenpak uit uw tanktas te halen. Heel wat clubs en individuele rijders trekken in de zomer ook graag op hun stalen ros naar het buitenland. Daar gelden echter vaak andere verkeersregels waar u zich niet bewust van bent. Wilt u buitenlandse verkeersboetes vermijden? IntoLaw somt de meest opvallende verschillen voor u op.  

La douce France

Wist u dat maar liefst 73% van de buitenlandse verkeersboetes die de Belgen verzamelen uit Frankrijk komt? Zowel met de motor als met de auto begaan we massaal veelvoorkomende overtredingen in Frankrijk. Eerder dit jaar informeerden de meeste clubs en bladen voor motorrijders hun leden al over de nieuwe regelgeving voor handschoenen. Deze moeten het welbekende CE-keurmerk dragen of het nieuwe in Frankrijk van toepassing zijnde EPI. Tevens moet uw valhelm 4 reflecterende stroken hebben waarvan minstens een op elke zijde van de helm. In geval van motorpech moet u een veiligheidshesje dragen. Stop dit dus zeker bij uw bagage als u zonder buitenlandse verkeersboete wilt terugkeren van uw toer.

Cruisen over Duitse wegen

Alle bikers zijn het erover eens: Duitsland is een fantastisch land om met de motor te doorkruisen. U vindt online dan ook tal van routes. Komt u echter in een file terecht, wees u er dan van bewust dat u in Duitsland niet zomaar tussen de rijen mag rijden. Ook al is men een alternatief aan het zoeken voor deze verkeersregel, u kan er nog steeds voor beboet worden. Wanneer u toch probeert om tussen de rijen te rijden, zal u ook merken dat auto’s het u moeilijk proberen maken. Wat heel wat motorrijders ook vergeten, is dat het in Duitsland verplicht is om overdag met het dimlicht aan te rijden.

Met de motor naar Zwitserland

Net als in Duitsland, moet u ook in Zwitserland overdag met uw dimlicht aan rijden. Hou u in Zwitserland ook keurig aan de maximumsnelheid. Een snelheidsovertreding komt er u duur te staan! Radarverklikkers zijn er bovendien verboden dus als uw navigatiesysteem er een heeft, riskeert u ook een verkeersboete. En bent u vertrouwd met de geluidsnorm in Zwitserland? Buiten de bebouwde kom is het geven van geluidssignalen bij onoverzichtelijke wegsituaties en slecht zicht op smalle wegen verplicht voor de veiligheid. Maar anderzijds is overmatig of onnodig gebruik van geluidssignalen verboden. U kan dus best voor u vertrekt uw uitlaat controleren of een demper voorzien.

Viva España

In Spanje wordt meer belang gehecht aan het milieu en de toeristen dan aan het plezier van de offroad-rijder. Wie zich hier in toeristische Spaanse gebieden aan waagt, riskeert een inbeslagname van de motor. Offroad is in Spanje enkel toegestaan op de daarvoor aangewezen pistes onder begeleiding van een lokale gids. Begaat u in Spanje een verkeersovertreding met de motor, betaal dan onmiddellijk. Indien u niet genoeg geld bij heeft om de verkeersboete te betalen, kan uw motor aan de ketting gelegd worden. We raden u ten strengste af om er zelf uw buitenlandse boete te betwisten.

 

U merkt het: ook als motorijder kan u zich best goed informeren betreffende uw uitrusting en de wegcode alvorens u met de motor naar het buitenland trekt. Vindt u na uw trip alsnog een pv in uw brievenbus? Door een nieuwe Europese samenwerking krijgt u deze in uw moedertaal en kan u de buitenlandse verkeersboete makkelijk online betalen.

Heeft u in België de wegcode niet gerespecteerd en heeft u bijstand nodig van een advocaat? Contacteer IntoLaw


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u