Moet ik mijn flitsboete nu niet meer betalen? Een stand van zaken na de (media)storm

 Moet ik mijn flitsboete nu niet meer betalen?  Een stand van zaken na de (media)storm

Vorige week was een kleine mediastorm ontstaan bij het bekendmaken van 4 opmerkelijke arresten van het Hof van Cassatie (13 december 2016), die allemaal op hetzelfde neerkomen.  De politie heeft geen toelating om onze gegevens op te zoeken als ze enkel onze nummerplaat hebben. Indien zij dus voertuigen flitsen, maar de bestuurders ervan niet tegenhouden om de identiteitsgegevens te achterhalen, hebben zij niet het recht de bestuurdersgegevens van het geflitste voertuig op te vragen aan de hand van de nummerplaat. Doen ze dit wel, dan plegen zij inbreuk op onze privacy.Wij gingen na wat de stand van zaken is op vandaag en of deze rechtspraak gevolgen heeft voor jouw overtreding…

Wat gebeurt er als ik mijn boete niet betaal?

Als u uw boete niet betaalt, zal u nog een laatste voorstel tot betaling van een onmiddellijke inning krijgen, maar daarna moet u voor de politierechter verschijnen. Wat de politierechters met deze arresten gaan doen was en is op vandaag nog steeds niet duidelijk.

In alle op vandaag lopende dossiers werd deze rechtspraak van het Hof van Cassatie opgeworpen. De komende dagen en weken zal er meer duidelijkheid zijn.

Hoe reageren de politierechters tot nu toe?

De reacties zijn verdeeld. Tot nu toe kunnen we volgende vaststellingen meedelen. Hierbij mag niet vergeten worden dat er vaak verschillende politierechters zetelen en deze zich nog niet allemaal over dit probleem hebben moete uitspreken.

-        Beringen: zaken worden uitgesteld tot er meer duidelijkheid is

-        Dendermonde: zaken worden uitgesteld tot er meer duidelijkheid is

-        Gent: snelheidsovertreders worden nog steeds veroordeeld

-        Halle: snelheidsovertreders worden nog steeds veroordeeld

-        Leuven: snelheidsovertreders worden nog steeds veroordeeld

Voor de politierechtbanken van Hasselt, Tongeren, Veurne, Antwerpen, Mons, Verviers, Sint-Niklaas, Marche-en-Famenne, Vilvoorde, Aalst, Huy, Neufchateau, Brussel, Brugge en Tournai hebben wij geen kennis dat de cassatierechtspraak al werd opgeworpen. 

Zijn alle boetes nu automatisch ongeldig?

Wat het Hof van Cassatie beslist is geen wet, maar het is ook geen vodje papier. De politierechters moeten over de inhoud van de zaak beslissen. Zij moeten beslissen naar eer en geweten. Hierbij moeten zij uiteraard rekening houden met verschillende factoren, waaronder de rechtspraak van Cassatie.

Het is dus mogelijk dat de politierechters :

- van mening zijn dat snelheidsovertreders nu moeten vrijgesproken worden, indien ze enkel geflitst en niet tegengehouden werden.

- oordelen dat deze overtreders nog steeds veroordeeld kunnen worden, omdat de inbreuk op de privacy niet opweegt tegen het grotere belang van verkeersveiligheid.

Wat riskeer ik als ik de boete niet betaal en de rechter mij niet vrijspreekt?

De minimumgeldboete voor een snelheidsovertreding in de rechtbank bedraagt 60 euro, waarbij je ook nog de gerechtskosten moet betalen, die minimum 90 euro bedragen.

Als je dus slechts een boete van 50 euro moet betalen, riskeer je meer dan het dubbele voor het gerecht te moeten betalen als de rechter beslist dat de arresten van het Hof van Cassatie niet voldoende zijn om een vrijspraak te bekomen.

Wat gaat er in de toekomst gebeuren?

De toelating om onze gegevens op te vragen in de databank met alle nummerplaten zal zo snel mogelijk in orde gebracht worden. Dit zal sowieso wel een aantal maanden duren.

Als je geflitst wordt nadat de toelating verkregen is, heeft het helemaal geen zin meer om je boete te betwisten. De flitsboetes zijn dan sowieso terug wettig. Over alle flitsboetes daarvoor blijft het afwachten wat de politierechters beslissen. 


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u