Meeste doden op snelweg droegen geen gordel?

dinsdag, oktober 24, 2017 - 09:00
passagier met autogordel of veiligheidsgordel; IntoLaw

·      Hoeveel bestuurders en passagiers dragen de gordel niet?

·      Waar gebeuren de meeste dodelijke ongevallen?

·      Welke maatregelen worden er genomen tegen het niet dragen van de gordel?

 

De gordel, uw snelheid en alcoholgebruik: stuk voor stuk elementen die u als bestuurder zelf in handen heeft, maar die een invloed hebben op de veiligheid van alle weggebruikers. Volgens Vias Institute droeg 60% van de dodelijke slachtoffers op de autosnelweg geen autogordel. Ook overdreven snelheid en rijden onder invloed speelden een rol in heel wat gevallen. Moeten er nog meer boetes uitgeschreven worden ter sensibilisering?

 

Hoeveel bestuurders en passagiers dragen de gordel niet?

Doet u uw gordel om als u tegen 120 km/uur over de Belgische snelwegen raast? Blijkbaar is dit nog steeds niet voor iedereen een logische reflex. Vias Institute concludeerde dit uit de pv’s van 158 dodelijke ongevallen in 2014 en 2015. Bij die ongevallen waren in totaal 529 mensen betrokken. In mei werden de boetes hiervoor al verhoogd tot €116.

 

Uit de studie blijkt niet alleen dat 1/3de van de bestuurders de gordel niet draagt, maar ook dat dat aantal bij de passagiers achterin oploopt tot bijna de helft. Twee jaar geleden wilde VAB daarom gordelverklikkers op de achterbank verplichten.

 

Waar gebeuren de meeste dodelijke ongevallen?

Wist u dat in België meer dan 1/3de van de afgelegde kilometers op de autosnelwegen wordt afgelegd? De gevaarlijkste plekken voor ongevallen blijken de op- en afritten te zijn. 1 dodelijk ongeval op 10 gebeurde op een op- of afrit, 1 dodelijk ongeval op 5 in de buurt ervan.

 

Nog opvallend: bij 13% van de ongevallen waren er wegenwerken aan de gang op het ogenblik dat het ongeval plaatsvond. “Snelheidscontroles bij wegenwerken zijn volgens ons bijzonder belangrijk”, aldus Vias Institute.

 

Welke maatregelen worden er genomen tegen het niet dragen van de gordel?

Door de voortdurende sensibilisering is het gordelgebruik de voorbije jaren wel fors toegenomen. Maar ook handhaving door onder andere het uitschrijven van boetes is een cruciale voorwaarde voor een effectieve gedragsverandering. “Bestuurders moeten altijd en overal het gevoel hebben dat ze serieuze kans lopen om gepakt en bestraft te worden”, aldus Vias.

 

Er zijn wel enkele uitzonderingen voor het dragen van de gordel. Taxibestuurders en inzittenden van prioritaire voertuigen zijn hiervan vrijgesteld. U kan ook om medische redenen vrijgesteld worden en zo eventuele boetes betwisten.

 

Heeft u zelf een verkeersovertreding begaan? Vul dit boeteformulier in en laat eventuele boetes voortaan berekenen door IntoLaw. Voor meer informatie betreffende verkeersrecht neemt u contact op met onze advocaten.  

Laat uw boete, rijverbod of gevangenisstraf onmiddellijk berekenen!

Vul onderstaande boeteformulier in en u ontvangt een accurate inschatting van de straf of boete die u mag verwachten voor uw verkeersovertreding. Wij maken gebruik van uw informatie (uiteraard), de expertise van onze advocaten en onze uitgebreide databank aan vonnissen uit het verleden om de mogelijk boete, duurtijd van het rijverbod of gevangenisstraf te berekenen.

Waarom hebben we welke gegevens nodig? In sommige gevallen is het noodzakelijk dat wij u extra informatie of toelichting bezorgen bij de berekening van de boete (bv. omstandigheden, uitzonderingen, etc). Onze advocaten bezorgen u deze telefonisch of via uw e-mailadres, geheel gratis.