Hoezo mogen we binnenkort misschien 130 rijden zonder snelheidsboetes?

 Hoezo mogen we binnenkort misschien 130 rijden zonder snelheidsboetes?

Waar komt de idee van 130km/u vandaan? Hoeveel snelheidsboetes worden daar nu voor uitgedeeld? IntoLaw licht u in.

·      Waar komt de idee vandaan dat we binnenkort 130km/u mogen rijden op de snelweg?

·      Welke gevolgen zou de aanpassing hebben?

·      Wat is Vlaanderen van plan?

 

Hoewel de Franse kranten La Libre en La Dernière Heure kopten met een snelheidslimiet van 130 op de Belgische snelwegen, lijkt onze regering toch niet van plan iets te veranderen aan de huidige snelheidsregels. Minister van Mobiliteit Bellot zal een nieuwe regeling begin dit jaar aan de gewesten voorleggen. “Verder is er nog helemaal niets zeker”, voegt hij toe. Wat is zijn voorstel? Wat doet Vlaanderen ermee?

 

Waar komt de idee vandaan dat we binnenkort 130km/u mogen rijden op de snelweg?

Als het van minister van Mobiliteit Bellot vragen, krijgen we binnenkort dus geen snelheidsboetes meer voor 130km/u op de autosnelweg. Nu ja, tenminste niet altijd meer. De minister is namelijk zelf geen voorstander van de verhoging. Zijn voorganger Jacqueline Galant liet dezelfde kwestie onderzoeken. Daaruit bleek dat vooral variabele snelheidslimieten aangeraden zijn. Die worden dan aangepast aan de weersomstandigheden, het moment van de dag, de hoeveelheid file en meer. Aan die variabele snelheden zou dan wel 130 kunnen worden toegevoegd.

Die 130 komt ook uit het onderzoek. Daaruit bleek dat bepaalde plekken onder specifieke omstandigheden, zoals ’s nachts of op dalmomenten, juist wel baat hebben bij de verhoogde snelheid.

 

Welke gevolgen zou de aanpassing hebben?

De gevolgen van de aanpassing zouden in eerste instantie niet ingrijpend zijn. De meeste plaatsen zouden gewoon hun huidige snelheidslimieten behouden. De automobilist is dus nog niet af van die snelheidsboetes. Wel is het plan zoveel mogelijk variabele signalisatie te implementeren. Veiligheid garanderen kan namelijk niet optimaal met een homogene snelheid, wel met aanpassingen van de wegcode en variabele verkeersborden.

Bovendien verklaarde Benoît Godart van Vias dat bestuurders op wegen waar de limiet van 120km/u geldt nu al 130 rijden. Het aantal snelheidsboetes zou dus gewoon hetzelfde blijven wanneer diezelfde chauffeurs dan plots geflitst worden aan 140.

Wat is Vlaanderen van plan?

Welke veranderende regels er ook komen, Vlaanderen doet niet mee. Dat verklaarde Ben Weyts, Vlaams minister van Mobiliteit. Hij haalt aan dat het helemaal niet draait om snelheidsboetes, maar om verkeersveiligheid. Zelfs de zeer gelimiteerde verhogingen gaan voor hem te ver. Hij stelt dat rustige plekken nu al meer met zware voeten te maken krijgen, laat staan wanneer de limiet verhoogt. Bovendien wijst hij naar onze noorderburen, waar op wegen met een limiet van 130 op 1 jaar tijd het aantal verkeersdoden verdrievoudigde.

 

Wat kan ik verwachten van snelheidsboetes? Welke gevolgen hangen er vast aan een zware voet? Contacteer onze gespecialiseerde advocaten voor de juiste bijstand.


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u