Hoeveel Belgen worden er dagelijks geflitst?

 Hoeveel Belgen worden er dagelijks geflitst?

Waarom steeg het aantal flitsboetes? Wat leveren ze de staat op? IntoLaw over hoeveel mensen dagelijks geflitst worden en welk bedrag de staat zo vergaart.

  • Wat zeggen de statistieken?
  • Wat gebeurt er met defecte flitspalen?
  • Wat brengen flitsboetes dagelijks op?

Elke dag worden er in ons land meer dan 4300 wagens geflitst. In 2017 werden bijna 1,6 miljoen bestuurders betrapt op overdreven snelheid. Een duidelijke stijging tegenover 2016 die te verklaren is door een stijging van het aantal trajectcontroles. Nochtans zijn niet alle flitspalen in ons land operationeel. Hoeveel flitspalen werken effectief? Hoeveel kosten ze? En hoeveel brengen ze aan de staat op? 

Wat zeggen de statistieken?

Het voorbije jaar werden exact 1.595.991 bestuurders geflitst en beboet voor hun zware voet. Uit de cijfers die minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon vrijgaf, kunnen we dus concluderen dat dit een stijging van maar liefst 27,5% is tegenover 2016. “De toename is voornamelijk te verklaren door het gestegen aantal trajectcontroles én door de radars die de lokale politiezones aangekocht hebben”, zegt Kamerlid Brecht Vermeulen.

Vooral op de autosnelwegen met trajectcontroles werden dus heel wat meer wagens geflitst. Goed voor 17,6% van alle snelheidsboetes van het voorbije jaar.

Wat gebeurt er met defecte flitspalen?

In mei 2018 raakte nochtans bekend dat niet alle flitspalen in ons land operationeel zijn. Het Agentschap Wegen en Verkeer, beheerder van de flitspalen, streeft volgens Vlaams minister van Verkeer Ben Weyts naar een gemiddelde werkingsgraad van 85% en een minimum van 81% per provincie. “Het is de ambitie om deze percentages tegen het einde van de zomer 2018 te halen”, aldus de minister.

De herstellingskosten stegen in 2017 tot het forse bedrag van 838.665,6 euro. Hoeveel wagens moeten er om dat te bekostigen geflitst worden?

Wat brengen flitsboetes dagelijks op?

Wie geflitst wordt krijgt een boete van minimum 53 euro in de bus. Dit zou vadertje staat volgens bepaalde bronnen minimum 493.000 euro per dag opleveren. Een aardige duit! Maar wat gebeurt er met dat geld? Ongeveer een derde van de opbrengsten van alle verkeersboetes wordt besteed aan verkeersveiligheid. De rest gaat naar de staatskas.

Werd u onlangs zelf geflitst? Vul onderstaand formulier in om uw boete te laten berekenen of contacteer de advocaten van IntoLaw.


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u