Hoe zit met buitenlandse verkeersregels? Een kijkje in Duitsland

donderdag, juli 20, 2017 - 13:45
Duitsland, autovakantie, verkeerslicht, verkeersregels, verkeersboetes
  • Hoe kijkt Duitsland naar alcohol in het verkeer? 
  • Hoe zit het met de snelheid in Duitsland? 

  • Wat zijn nog opvallende regels? 

 

In het buitenland met de auto rijden is altijd even wennen. Buitenlandse verkeersregels zijn dikwijls net iets anders en de verkeersborden zien er wat anders uit. Zeker in landen waar u rechts moet rijden is het opletten geblazen. In andere landen zijn de regels dan weer vrij gelijkend op die in België. Bij de uittocht richting Zwitserland, Oostenrijk en Italië rijden vele reizigers door het autoland bij uitstek: Duitsland. We bekijken even de Duitse verkeersregels voor een reis zonder verkeersboetes

 

Hoe kijkt Duitsland naar alcohol in het verkeer? 

Net als in België is de toegestane alcohollimiet 0,5 promille. Als u eronder zit, maar niet meer in staat wordt geacht te rijden, bent u ook strafbaar. Het verschil met België is het onderscheid dat men maakt tussen jonge en ervaren bestuurders. Voor wie nog geen drie jaar het rijbewijs heeft of jonger is dan 21 geldt een absolute nultolerantie. Ook in Frankrijk wordt dit onderscheid gemaakt.  

 Bovendien zijn de boetes voor alcohol in het verkeer een pak hoger dan in België. Wie in Duitsland met een glaasje te veel op achter het stuur kruipt mag zich verwachten aan een boete van minimum 500 euro. 

 

Hoe zit het met de snelheid in Duitsland? 

Duitsland wordt gezien als het paradijs voor liefhebbers van snelle wagens, en dat klopt gedeeltelijk. Op autosnelwegen mogen motorfietsen en wagens van minder dan 3500kg sneller rijden dan de 120km/h die in België geldt. Er is geen maximumsnelheid, enkel een richtsnelheid van 130km/h. Trager rijden dan 60km/h is niet toegestaan. Binnen en buiten de bebouwde kom geldt er wel een maximumsnelheid van respectievelijk 50km/h en 100km/h. 

Soms komt u wel een verkeersbord tegen met een maximumsnelheid en eronder het opschrift werktags en een tijdsperiode. Dat betekent dat van maandag tot en met zaterdag tussen die bepaalde uren wel een maximumsnelheid geldt. 

 

Wat zijn nog opvallende regels? 

Dat buitenlandse verkeersregels altijd net iets anders zijn, bewijzen enkele opvallende regels die soms verschillend zijn in vergelijking met de Belgische. Zo bent u niet verplicht een brandblusser in de wagen te hebben, maar is een radarverklikker wel strikt verboden. De functie op uw gps gewoon uitschakelen is niet genoeg.  

Niet genoeg afstand houden van uw voorligger wordt in Duitsland zeer streng beboet. U moet altijd de zogenaamde halber Tacho in het achterhoofd houden. Dat is de snelheid waaraan u rijdt gedeeld door twee. Als u bijvoorbeeld 100km/h rijdt, moet u minstens 50 meter afstand houden. 

Ook Duitsland voerde een milieuvignet in. Wie zich in een van de vele Umweltzones in de grote steden met de wagen wil verplaatsen moet over het juiste Umweltplakette beschikken. De Umweltzones zijn de Duitse variant van de Belgische lage-emissie-zones. 

 

Hebt u zich laten vangen aan de buitenlandse verkeersregels? De verkeersadvocaten van IntoLaw staan klaar om u te helpen. Bel of mail ons als u vragen hebt, of maak gebruik van de handige chatfunctie. 

 

Laat uw boete, rijverbod of gevangenisstraf onmiddellijk berekenen!

Vul onderstaande boeteformulier in en u ontvangt een accurate inschatting van de straf of boete die u mag verwachten voor uw verkeersovertreding. Wij maken gebruik van uw informatie (uiteraard), de expertise van onze advocaten en onze uitgebreide databank aan vonnissen uit het verleden om de mogelijk boete, duurtijd van het rijverbod of gevangenisstraf te berekenen.

Waarom hebben we welke gegevens nodig? In sommige gevallen is het noodzakelijk dat wij u extra informatie of toelichting bezorgen bij de berekening van de boete (bv. omstandigheden, uitzonderingen, etc). Onze advocaten bezorgen u deze telefonisch of via uw e-mailadres, geheel gratis.