Hoe wordt vermoeidheid binnenkort een verkeersovertreding?

 Hoe wordt vermoeidheid binnenkort een verkeersovertreding?

Wanneer kunnen we beboet worden voor te vermoeid rijden? Welke risico’s hangen er vast aan vermoeid rijden? Kan het een verkeersovertreding worden? IntoLaw licht u in over de nieuwste test en de mogelijke gevolgen ervan.

  • Hoe kan vermoeidheid getest worden?
  • Welke risico’s hangen er vast aan rijden wanneer u te moe bent?
  • Hoe kan dat in de praktijk een verkeersovertreding worden?

 

Wetenschappers van het Parijse slaapcentrum verbonden aan ziekenhuis Hôtel Dieu slaagden erin een methode te vinden om vermoeidheid te meten. Dat zou het begin kunnen zijn van een nieuwe vorm van controle en zelfs een mogelijke nieuwe categorie verkeersovertreding: rijden onder invloed van vermoeidheid. Maar welke methode kan er dan gebruikt worden? En hoe realistisch zijn zulke controles?

 

Hoe kan vermoeidheid getest worden?

De Parijse wetenschappers slaagden erin het speeksel van testpersonen te analyseren voor vermoeidheid. De testpersonen sliepen twee opeenvolgende nachten slechts drie uur en kregen dan de test voorgelegd. Daaruit bleek dat hun speeksel stukken minder van het hormoon cortisol en het enzym alfa-amylase bevatten dan dat van een goed uitgerust persoon. Volgens professor Johan Verbraecken zijn die stoffen een goede indicatie van de activiteit in ons zenuwstelsel.

Een speekseltest zou dus soelaas bieden bij de controle van vermoeidheid, net zoals die nu al gebruikt wordt om drugs op te sporen.

Welke risico’s hangen er vast aan rijden wanneer u te moe bent?

Vermoeid rijden houdt veel meer risico in dan u zou denken. Een studie van het Vias uit 2017 toont verontrustende cijfers. In de enquête verbonden aan de studie gaf maar liefst 13% van de deelnemers aan al eens van hun weg te zijn afgeweken door vermoeidheid. Onder hen gaf zelfs 28% aan het gevoel te hebben dat ze even ingedut waren. Bovendien lijken we ook misvattingen te hebben over hoe we die vermoeidheid kunnen tegengaan. 87% koos voor een dutje, de enige goede optie. De rest ging voor misleidende trucs zoals een open raampje (60%), koffiedrinken (54%) of een tussendoortje eten (43%).

Hoewel enkel een dutje echt soelaas bracht en de rest gewoon geen effect heeft, maakte zo’n 6% het probleem erger met gsm-gebruik om wakker te blijven.

Hoe kan dat in de praktijk een verkeersovertreding worden?

Hoewel de speekseltest binnen enkele jaren misschien bewaarheid wordt, lijkt het er niet op dat vermoeidheid ooit een echte verkeersovertreding zal worden. Stef Willems van het Vias haalt aan dat het vooral bij bepaalde beroepen zoals dokters of brandweerlui onmogelijk is straffen uit te delen voor het naar huis rijden na een lange shift. Als de speekseltest er uiteindelijk zou komen, is die vooral bedoeld als commercieel goed waarmee men zichzelf kan testen vooraleer achter het stuur te kruipen. Een verkeersovertreding voor rijden onder invloed van vermoeidheid zal u dus nooit in de bus krijgen.

 

Wat als ik door vermoeid te rijden schade aan mijn auto veroorzaakte? Hoe kan ik een verkeersovertreding aanvechten? Vraag advies of bijstand aan de advocaten van IntoLaw.


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u