Hoe kan ik verkeersboetes voorkomen bij het ritsen?

 Hoe kan ik verkeersboetes voorkomen bij het ritsen?

Wanneer werd ritsen verplicht in het verkeer? Welke verkeersboetes kan ik krijgen door niet te ritsen? Hoewel veel bestuurders ritsen als een gunst naar anderen zien, is het intussen al enkele jaren verplicht.

·      Wat is ritsen?

·      Waar moet ik tijdens het ritsen op letten om geen verkeersboetes te krijgen?

·      Wat bij een ongeval tijdens het ritsen?

 

Het is ondertussen 5 jaar geleden dat het principe van ritsen op de Belgische snelwegen verplicht werd. Hoewel de regel dus al een tijdje in voege is, blijkt ritsen toch nog een alomtegenwoordige bron van frustratie op de weg. Hoe moet ritsen? Waar let ik in het bijzonder op?

Wat is ritsen?

Ritsen werd uitgedacht als hulpmiddel voor het fileprobleem op de Belgische wegen. Op autowegen waar er tijdens het rijden een rijstrook verdwijnt, moet het principe worden toegepast om personen vanop de verdwijnende rijstrook vlot in het verkeer te houden. In dat geval moeten de bestuurders doorrijden tot aan het einde van de flessenhals, waar ze beurtelings worden doorgelaten door het verkeer op het andere vak.

Deze methode werd het leven ingeroepen om stilstaand verkeer te voorkomen en files korter te maken.

Waar moet ik tijdens het ritsen op letten om geen verkeersboetes te krijgen?

Hoewel weinig bestuurders zich daarvan bewust zijn, is foutief ritsen wel degelijk een verkeersovertreding. Als gevolg kan u er dus ook verkeersboetes voor krijgen wanneer u het niet correct doet. Ritsen is bijvoorbeeld enkel verplicht bij sterk vertraagd verkeer. Als de auto’s op de andere rijstroken hun normale snelheid rijden, heeft de invoegende partij geen voorrang. Het is ook niet van toepassing bij afritten van autosnelwegen of op plekken waar de invoegende partij zijn eigen weg zou kunnen vervolgen. De invoegende bestuurder mag niet verder kunnen op zijn eigen weg én moet bij afritten invoegen zodra de wegmarkering dat toelaat.

Tot slot moet de invoegende auto verplicht tot het einde van de flessenhals rijden om voorrang te genieten. En laat dat nu net zijn waar andere bestuurders zich het meest aan ergeren.

Wat bij een ongeval tijdens het ritsen?

Vooral bij moeilijke rits-situaties komen er regelmatig ongevallen voor. Op plekken waar wagens langs beide kanten van de weg op dezelfde plek moeten ritsen, ontstaat er bijvoorbeeld vaak verwarring. In die situatie heeft overigens eerst de rechtse invoegende bestuurder en dan de linkse voorrang op de bestuurder die zijn weg vervolgd. In geval van een ongeluk, doet u er goed aan bijkomende details te noteren. Hoe snel reed u toen de invoegende wagen op u inreed? Als dat de normale snelheid was, hoefde u helemaal geen voorrang te verlenen, als dat stapvoets was wel. Zo weet u zeker dat de situatie juist wordt ingeschat.

 

Hoe weet ik zeker dat ik niet in de fout was bij het ritsen? Welke verkeersboetes kan ik krijgen voor foutief ritsen? Vraag advies aan de advocaten van IntoLaw.


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u