Het verschil tussen de roodlichtcamera en snelheidscamera

 Het verschil tussen de roodlichtcamera en snelheidscamera

De snelheidscamera meet uw snelheid en de roodlichtcamera controleert of u door het rood rijdt? Laat u niet langer misleiden door de naam van de roodlichtcamera. Deze registreert immers niet alleen door het rood licht rijden maar meet ook tegen welke snelheid u dit doet.

-       De roodlichtcamera werkt met 2 lussen in het wegdek.

-       De snelheidscamera werkt met een radar of met een laser.

-       Deze camera’s worden steeds slimmer, maar hebben ook zwaktes.

 

Door het rood licht gereden? Niet meer kunnen stoppen voor het oranje licht? Te snel gereden? Een verkeersovertreding is al even snel vastgelegd door de camera als ze werd begaan. Onderweg houden tal van snelheidscamera’s uw snelheid in de gaten en wanneer u door het rood licht rijdt, legt de roodlichtcamera uw nummerplaat vast op de gevoelige plaat. Hoog tijd dus om onze lens eens scherp te stellen op de werking van deze camera’s.

 

 

Zo werkt de roodlichtcamera

Laat u niet misleiden door de naam van dit type camera! Een roodlichtcamera registreert immers meer dan door het rood licht rijden. Ook wanneer u te snel door het oranje rijdt, zal de roodlichtcamera dit vaststellen en ervoor zorgen dat u tevens een snelheidsboete thuis toegestuurd krijgt. De camera kan dit door gebruik te maken van 2 lussen in het wegdek. Wanneer u over de eerste lus rijdt, wordt de kleur van het verkeerslicht gecontroleerd. Wanneer u over de tweede lus rijdt, wordt ook uw snelheid vastgesteld. Er wordt wel pas geflitst wanneer het verkeerslicht al minimum 1 seconde op rood staat. Kon u niet tijdig stoppen voor het oranje licht wordt u dus enkel beboet wanneer u tegen een te hoge snelheid over de tweede lus reed. Wat u mag verwachten voor door het rood licht rijden, is wel afhankelijk van de plaats waar u de overtreding beging. Het vervolgbeleid hiervoor verschilt per arrondissement.

 

Zo werkt de snelheidscamera

Niet elke snelheidscamera werkt volgens hetzelfde principe. We maken een onderscheid tussen de vaste flitspaal, de mobiele snelheidscamera die de politie gebruikt in anonieme wagens en de superflitspaal (LIDAR). De best gekende flitspalen werken met een radar die onhoorbare geluidsgolven uitstuurt. De geluidsgolven worden als het ware op uw wagen afgevuurd en de flitspaal meet dan hoelang het duurt voor deze worden teruggekaatst. Ook de mobiele snelheidscamera werkt volgens dit principe. De werking van de LIDAR verschilt niet veel van de gewone flitspaal en de mobiele snelheidscamera. Wel wordt er geen gebruik gemaakt van geluidsgolven, maar van een laser. Hierdoor kunnen ook kleinere objecten gedetecteerd worden, wat de techniek ook interessant maakt voor militair gebruik en zelfs om de luchtvervuiling op aarde te meten.

 

Zijn deze camera’s onfeilbaar?

U merkt het: ook camera’s worden steeds slimmer. Het wordt dan ook steeds minder evident om een verkeersboete voor door het rood licht rijden te betwisten. Toch hebben deze camera’s ook zwaktes. Zo kan regen of slecht weer invloed hebben op de metingen. Er wordt dan ook steeds een gecorrigeerde snelheid vermeld op een pv voor overdreven snelheid. 

 

Werd u gedagvaard voor door het rood licht rijden? Neem contact op met de advocaten van IntoLaw om u bij te staan.


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u