Gsm’en achter het stuur? Niet met dit toestel!

 Gsm’en achter het stuur? Niet met dit toestel!

Kan gsm-gebruik in de wagen technisch verhinderd worden? Kan en mag ik nog handsfree bellen? IntoLaw licht de werking van de SafeDrivePod toe.

-       Wat is het gevaar van gsm-gebruik tijdens het rijden?

-       Hoe verhindert de SafeDrivePod het gsm-gebruik in de wagen?

-       Wat kan wel nog wanneer u dergelijk toestel of een app heeft aangeschaft?

 

Moest u gisteren de baan op? Dan heeft u onderweg misschien een affiche opgemerkt met daarop ‘papa heeft beloofd niet te gsm’en als hij rijdt’. Van 16 tot 12 november 2017 voeren Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts en de Vlaamse Stichting Verkeerskunde campagne langs de Vlaamse hoofdwegen om de Vlaming bewust te maken van de risico’s van gsm’en achter het stuur. De oplossing om de risico’s, alsook de bijhorende boetes voor verkeersovertredingen van dit type te beperken, is nochtans eenvoudig! Kies ook voor de SafeDrivePod én voor veiliger verkeer!

 

Hoe dient het gebruik van de gsm achter het stuur te worden geïnterpreteerd? En zijn boetes voor verkeersovertredingen het ergste dat u kan overkomen wanneer u de gsm toch actief gebruikt in de wagen? Helaas niet. Dagelijks vallen er op de Europese wegen zo’n 16 doden omdat we onze smartphone niet kunnen missen. We staan dus duidelijk niet stil bij wat we missen van het verkeer door even een sms te lezen. Daarom is minister Weyts voorstander van applicaties die de smartphone blokkeren tijdens het rijden. De SafeDrivePod is zo’n totaaloplossing die meer dan 1000 levens moet redden voor eind 2020. Maar hoe werkt deze unieke en innovatieve tool?

 

De SafeDrivePod is een zeer klein toestel, de grootte van 5 eurocent, dat u in de wagen bevestigt en dat via bluetooth een signaal uitstuurt. De bijhorende app op uw smartphone registreert of u aan het rijden bent en verhindert dan de toegang tot alle apps. Enkel handsfree bellen en uw navigatie-app gebruiken zijn nog mogelijk. Er wordt ook een dashboard bijgehouden over hoe u het SafeDrivePod-systeem gebruikt. Voor bedrijfswagens betekent dit dus ook dat de baas inzicht krijgt in het rijgedrag van de medewerkers.

 

Door dit systeem te gebruiken, moeten het aantal dodelijke slachtoffers door gsm’en achter het stuur, blikschade aan wagens door de daaruit voortvloeiende onoplettendheid en boetes voor verkeersovertredingen van dit type drastisch omlaag. Gebruik uw smartphone voortaan in de wagen uitsluitend om met de SafeDrivePod het gebruik van uw smartphone te verhinderen en investeer zo in veiligheid. Of installeer een andere app. Er zijn voldoende mogelijkheden te vinden op de markt. Zowel voor iPhone als Android. Ook de Vlaamse regering investeert mee door subsidies uit te trekken voor transporteurs die gsm-blockers en andere extra veiligheidsmaatregelen implementeren.

 

Boetes voor verkeersovertredingen verminderen en tegelijk de algemene veiligheid op de wegen verhogen door uw gsm niet meer te gebruiken in de wagen? Beloof het ook op beloofd.be. Indien u toch in de fout bent gegaan en informatie of bijstand nodig heeft in verband met verkeersrecht, neem dan contact op met de advocaten van IntoLaw


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u