De gevaren van te snel rijden

 De gevaren van te snel rijden

Denkt u ook dat een snelheidsboete het ergste is wat u kan overkomen als u het gaspedaal wat dieper indrukt? Na het lezen van dit artikel laat u vast uw zware voet thuis wanneer u achter het stuur kruipt. De gevaren van te snel rijden gaan immers veel verder dan uw portefeuille.  

  • Kent u de rem- en stopafstanden?
  • Weet u wat de impactsnelheid is?
  • De Belg is hardleers, maar eerlijk.

 

 

Kent u iemand die wel eens te snel durft rijden? Of bent u zelf zo’n chauffeur? Dan weet u vast niet dat te snel rijden wekelijks meer dan 2 levens kost op onze Belgische wegen. De ernst van een ongeval is immers afhankelijk van de impactsnelheid. Hoe sneller u rijdt, hoe groter dus de materiële schade en de lichamelijke gevolgen. De installatie van trajectcontroles moeten ons attent maken op onze zware voet en de gevaren dat die met zich meebrengt. Daarom kondigde minister Ben Weyts een uitbreiding van de trajectcontroles aan. Een verkeersboete zou het minste van uw zorgen moeten zijn als u ziet welk dodental overdreven snelheid eist. Rem dus voor deze feiten en sta even stil bij de gevaren van te snel rijden.

 

 

Kent u de rem- en stopafstanden?

Onze Duitse buren ontwikkelden enkele jaren geleden een handige tool om de rem- en stopafstanden te berekenen bij zowel droog als nat weer. U kan hier ook nog steeds de handige formules voor gebruiken die u leerde bij het studeren voor uw rijbewijs. Herinnert u zich die niet? Geen nood, we gaan u niet ondervragen. We willen er u vooral attent op maken dat te weinig mensen beseffen dat zowel de reactieafstand als de remafstand en de stopafstand van belang zijn bij het vermijden van een botsing. Zoals we reeds aanhaalden, is de ernst van een ongeval grotendeels te herleiden tot uw snelheid. Het is dan ook meer dan normaal dat er meer werk wordt gemaakt van trajectcontroles en de politie jaarlijks sensibiliseert met nationale flitsmarathons.

 

Wat is de impactsnelheid?

Heel eenvoudig: de impactsnelheid is de snelheid waarmee u tegen een hindernis botst. U kan dit het makkelijkst vergelijken met een val uit een gebouw. Zo komt een botsing tegen 90 km/u overeen met een val vanaf de 11de verdieping. Een botsing terwijl u 120 km/u rijdt, komt zelfs overeen met een val vanaf de 19de verdieping. Verontrustend, niet? Zeker als u weet dat heel wat Belgen openlijk toegeven regelmatig snel te rijden. Uit onderzoek blijkt dat voor jongere bestuurders te snel rijden ook minder tot een onveilig gevoel leidt dan voor oudere bestuurders.

 

De Belg is hardleers

Die bekentenissen van chauffeurs vindt u terug in het driejaarlijks rapport van het BIVV, het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid. Tijdens de laatste attitudemeting over verkeersveiligheid interviewde het BIVV 1537 Belgische chauffeurs. Maar liefst 9 op de 10 geïnterviewde automobilisten geven toe dat ze wel eens 10 km/u te snel rijden. 7 op 10 bestuurders zeggen dat ze al eens 50 km/u te snel rijden. En iets meer dan de helft bekent zelfs 70 km/u te rijden binnen de bebouwde kom. De oorzaak van die overdreven snelheid is vaak te wijten aan de hoge werkdruk. Als u voor uw job veel de baan op moet, verwacht uw baas dat u uw deadlines respecteert. Een uitgelopen meeting, zorgt er makkelijk voor dat heel uw planning voor die dag in de war wordt gebracht. En dan moet u ook nog eens rekening te houden met onverwachte omstandigheden op de weg. Het zal u dan niet verbazen dat een kwart van alle verkeersboetes bij elkaar gereden wordt door bedrijfswagens. Maar weet u wie de verkeersboete betaalt als u met een bedrijfswagen wordt geflitst?

 

Het mag in ieder geval duidelijk zijn dat een verkeersboete voor overdreven snelheid een geschenk is als u ziet hoeveel dodelijke slachtoffers een zware voet eist. Heeft u vragen over verkeersrecht of heeft u bijstand nodig van een advocaat? Neem contact op met IntoLaw.


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u