Mede-Eigendom: vooraf
Donderdag 04 December 2014
A. Vanaf wanneer gelden de regels van mede-eigendom?
Besluit:
Zodra er dus meer dan één eigenaar die een eigen kavel heeft (bvb. appartement, lof, kelder, garage), dat bediend wordt door gemeenschappelijke delen, zijn deze regels van toepassing, tenzij alle eigenaars unaniem besluiten deze regels buiten toepassing te laten.
B. Basisakte: wet op mede-eigendom buiten werking gesteld in de statuten.
B.1. Wat zijn de gevolgen? Wat als ik dat wil wijzigen?
Het gevolg is dat de traditionele regels van o.a. besluitvorming niet van toepassing zijn.
Tevens ontstaat er geen afzonderlijke rechtspersoon:
- Zo zal een leverancier niet met de rechtspersoon (die ontstaat als de regels van mede-eigendom van toepassing zijn) een contract kunnen afsluiten, maar wel met alle individuele mede-eigenaars.
- Dit laat al vermoeden dat dit enkel interessant kan zijn voor kleine mede-eigendommen waar de last van het beheer groter zou zijn dan het ontbreken van een gecentraliseerd en georganiseerd beheer.
B.2. Wat nu?
- Vaak wordt hiervoor met volstrekte meerderheden gewerkt, tenzij men aan het eigendomsrecht zou raken, waardoor een beslissing bij unanimiteit vereist is.
- Doordat er geen aparte rechtspersoon is, en de mede-eigenaars persoonlijk contractspartij worden van leveranciers, kunnen de mede-eigenaars in eerste lijn worden aangesproken door externe partijen. Wanneer de toepassing van de wet op mede-eigendom niet is uitgesloten, zal de rechtspersoon van de Vereniging van Mede-Eigenaars worden aangesproken.
B.3. Besluit:
Het buiten toepassing laten van de regels op mede-eigendom lijkt een vereenvoudiging op het eerste zicht, doch kan al snel complexer worden dan het kiezen van het traditionele stelsel van mede-eigendom.
Een eenvoudige VME is vaak interessanter dan een complexe uitsluiting van de wet op mede-eigendom.
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer